Annons:
Etiketterböckertidskrifterartiklar
Läst 8223 ggr
annans
2013-02-13 11:07

Husmorsknep

Det finns en miljon husmorsknep för hus och hem.

Mitt bästa knep mot ohyra på växter är FIMPVATTEN.

Jag tar en näve cigarettfimpar (ingen konst i vårt hem tyvärr), lägger de i en burk med lock. Fyller på vatten, ett par dl. Låter stå minst en vecka.

Sen blandar jag 1 del fimpvatten 10 delar vatten. Sprutar och eller vattnar med  det.  Det hjälper faktiskt.

Har du några bra husmorsknep ?

Anna  sajtvärd

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

Annons:
MissInAction
2013-02-14 19:28
#1

Tja, FUN light och andra drycker sötade med Aspartam kan användas om man vill ta död på myror. 

Salt tar bort rödvinsfläckar.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

VildaVittra
2013-02-17 17:42
#2

Tandkräm går både att putsa silver med samt ta bort fettfläckar. Är fettfläcken svår så kan man först förbehandla med citron.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MissInAction
2013-02-17 18:32
#3

Ja tandkräm är suveränt för silver! Använder det för mina bestick och halsband 🙂

Detta har jag inte testat själv, men har sett andra använda coca-cola för att göra ren ugnsgaller…. för att det är såpass frätande.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Zofia89
2013-02-17 21:31
#4

Har man problem med myror inomhus ska man strö kanel där de kommer in! Det ser inte snyggt ut men man blir kvitt myrorna iaf =)

Åsa S
2013-02-17 22:03
#5

Nikotin är väldigt giftigt och förbjöds inom yrkesodling för decennier sedan eftersom nikotinet tas upp via huden + partiklar kan även andas in av den som sprutar. Så det är inget jag tycker man ska rekommendera.

+Nikotinprodukter kan sprida sånt som tobaksmosaikvirus som gör tomater, blomstertobak, potatis, petunior, änglatrumpeter m fl obotligt sjuka.

annans
2013-02-17 22:23
#6

I en så pass låg koncentration som den som jag använder mig av är det ganska riskfritt. Jag skulle dock inte använda mig av det till ätbara växter.Men jag undrar verkligen om risken är så överhängande då det mesta i tobaksväg manipuleras och sprutas. Visst, tomater etc är extra kinkigt. Jag har använt det x antal gånger på just änglatrumpeter och det har funkar ypperligt. Sen kan man ju undra vad som är värst… lus eller virus…

Med andra ord använd med försiktighet då.

Anna Sajtvärd Lantliv

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

Annons:
Yolle
2013-02-19 19:43
#7

#3 På tal om det med coco-cola, såg på the doctors när de visade hur farligt det är så hällde de det på ett bilbatteri. Det blev så gott som nytt efteråt. Efter det är det läsk max en gång i månaden för mig :P

Något jag gör är att ha lite sköljmedel i mitt skurvatten, dammet fastnar inte lika lätt. Därför har jag detta älskade sköljmedel när jag torkar av mina hyllor. Blir superlätt att få bort dammet i framtiden.

Grönsåpa är något av det bästa jag vet och en gång i veckan lägger jag en liten droppen vid stammen på mina krukväxter när jag ska vattna dem. De växer betydligt bättre än innan. I små mängder fungerar det nämligen som gödning. Fungerar även med yes diskmedel, och yes tar dessutom död på smådjur som insekter.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Rita-S
2013-02-20 11:00
#8

Gröntvålsvatten skrämmer bort det mästa av skit från blommor verkar det som :) Lus och maskar och sådan. Dock får man ju behandla ofta. Jag fikk fjärillsmaskar på mina rosor förra året och sprejade med gröntvålsvatten och dom försvann som dagg för solen. Dom tyckte nog bladen smakade illa då! Det  hjälpte faktisk även på liljebaggerna som attackerade mina liljor. jag spolade bort dom med vatten, även larverna med bajset runt, och sen sprejade jag liljorna med gröntvålsvatten morgon och kväll, och då verkade det inte som dom tyckte om mina liljor nåt mer.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

LinaLj
2013-02-22 07:35
#9

Cd och dvd skivor som har blivit lite repiga slutar hacka om man polerar dem med lite tandkräm och sköljer av med vatten. 

Små sår och skrubbsår som är lite infekterade läker snabbt om man river/krossar en vitlöksklyfta och blandar med 1 msk honung och stryker på såret.

Upp till toppen
Annons: