Lantliv iFokus

Lantliv

Etiketterfårull
Läst 72 ggr
Magi-cat
2021-10-01 08:53
2

Lättare att tillvarata fårull

Det finns enligt länken 500 000 får i Sverige, vilket betyder 1000 ton ull per år.
Tyvärr är det inte mycket ull som tillvaratas på ett bra sätt och mycket slängs fortfarande!

För att underlätta tillvaratagandet av fårullen har Ullförmedlingen startat. Det låter som ett bra initiativ!

"– Jag ville bidra med något för att förenkla omhändertagande av svensk ull och fick en idé om att det behövdes en Ullförmedling. Det saknades en arena dit fårbönder kunde vända sig för att hitta kunder, och där de som letade svensk ull kunde köpa direkt av fårbonden."

Initiativtagaren till förmedlingen är också projektledare för Baltic Wool Conference 7-8 oktober.

https://www.landsbygdsnatverket.se/pagang/nyheter/nyhetsarkiv/ullformedlingenforenklaromhandertagandetavsvenskull.5.df8587d17b51d97f7445fd3.html?fbclid=IwAR2LLifxwWyK_ZrROuz5diC90bMC7Pm2EatAuFpqw1O1Y5rifKGwVoL75mM

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fia Söderberg, du är fårbonde i Uppland och har startat Ullförmedlingen där köpare och säljare kan mötas. Du driver även Ullpodden och är projektledare för Baltic Wool Conference som går av stapeln den 7 – 8 oktober. Varför startade du ullförmedlingen?
Sabah
2021-10-01 09:22
2

Låter toppen! Ull är ett fantastiskt material! 🙂 🐑🐏

💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
2021-10-01 11:07
2

#1 Håller med, användbart till så mycket! 🐏💗

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

TatsuOni
2022-04-20 15:09
0

Ja det är verkligen synd att så mycket ull kastas! Även den som inte "duger" till t ex kläder, kan ju användas till så mycket annat!

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/