Annons:
Etikettövrigt
Läst 1571 ggr
todde
4/12/13, 8:19 AM

Gård/får i ekonomi?

Vi,jag och föräldrenas har får. Vi har ca 70 tackor och alla lammen och 2 baggarna. Jag är inte säkert att det i genom med ekonomi.  På en mångård måste har djur.

Hur är det för dig. Är det plus i ekonomi?

Annons:
Lorita
4/12/13, 8:46 AM
#1

Jag har bara fyra tackor och dom går +/- 0 och det är jag nöjd med, jag ska utöka med en tacka till nu i höst. Eller rättare sagt skaffa två till och sälja en så alla mina blir av samma ras.

Hur är det vilken typ af får har du för för mig är det skinnen som är den bästa inkomsten på fåren, nu har jag väldigt finna skinn eftersom jag har Klövsjöfår.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




annans
4/16/13, 8:48 AM
#2

Jag har ju bara minigrisar, det är ingen lönande syssla. Visst blir det en hacka när de är sålda, men pengarna täcker upp fodret.

Det är en hobby, och jag har aldrig räknat med vinst.

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

VildaVittra
4/16/13, 11:41 AM
#3

Jag har inga får utan håller fjäderfä och jag går definitivt inte med vinst, speciellt inte som avelsdjuren jag köper in envisas med att vara tuppar. Dyrt tuppkött då avelsdjur inte är gratis direkt. 🤦‍♂️

Men uppfödarna skäms, så de har lovat mig garanterade höns som börjat värpa nästa gång till kycklingpris.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
4/17/13, 8:22 AM
#4

Vi har tänkt flera näringar men vi har just tagit över gården (förut hydre vi) så vi har inte hunnit så långt än.

det enda som jag tror går plus/minus noll är kaninerna då dom inte kräver mycket i foder och vi sålt ungar + fått årsbidraget för dom. men det vi har tänkt ska vara vår huvudinkomstkälla så småningom är bina, resten ska bara vara biinkomster… alltså div avelsdjur och dyl inte vax och sånt det räknar jag till bina.

Men då vill vi inte ha flera djur, så lantbruksdjuren kommer inte vara storskaligt för oss.

edit: vi har inte får, dom vi ska få låna är bara tillfälligt, getter kommer vi ha men inte nå många av dom heller.

l'm back

Lorita
4/17/13, 9:40 AM
#5

"huvudinkomstkälla så småningom är bina, resten ska bara vara biinkomster" 🤔bara biinkomster då ☝️

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




tlover
4/17/13, 9:41 AM
#6

#5 jo jag visste i inte  hur jag skulle skriva det, men livdjur osv ska inte vara huvudinkomsten i alla fall resten är en bisyssla 😉

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: