Annons:
Etikettövrigt
Läst 1322 ggr
Jenya
2013-04-11 11:16

Ny här :)

Hejsan!

Mitt namn är Jenny-Ann och jag har precis hittat hit till Lantliv. Jag och min sambo flyttade ut på landet till en liten gård för ca ett och ett halvt år sedan. det är väl inte den nyaste och i bästa skick. men här är underbart vackert och man kan göra otroligt mycket mer än i skokartongen mitt i smeten. Jag älskar det här. Men jag är inte en van piga för fem öre och har väl försökt mixtra fram kunskap. men det har visat sej ge dåligt reslutat. jag ska försöka mej på en annan taktik som kallas ta hjälp av dem som kan. så jag hoppas ni har lust att hjälpa mej komma rätt i livet på landet :)

Annons:
Lorita
2013-04-12 08:50
#1

Mitt råd det är att lära sig en sak i sänder och då på olika forum och googla runt (men var kritiskt allt man läser är inte sant)

Något som är roligt att börja med det är örter, det är lätt att odla och bommar vackert. Det är samma med fruktträd, varför skaffa prydnadsträd när man kan få vackert blommande fruktträd med vackra och goda frukter på hösten.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Jenya
2013-04-12 20:40
#2

# tack! det ska jag lägga på minnet. och jag håller helt med dej gällande träden. jag älskar träd och buskar som bär frukt :)

tlover
2013-04-13 08:35
#3

Som tur är lär man sig även a sina misstag 🙂

Själv har vi varit 2 år på gården och vi har insett att planeringen av vad vi hade tänkt göra inte går i den takt vi hade tänkt oss (vi ä väl 10 år bakåt i planeringen 😃) men det går framåt i alla fall.

och förra årets odling ska du inte ta som nån norm, i princip alla hade jättesvårt, vi gick från 100+ kilo potatis förförra sommaren (första för oss) i 2-3 kilo. även min mormor fick halva skörden förstörd.

men att ha nån plan med vad man vill göra kan vara bra. sen finns det ju hur mkt i böcker, på nätet etc som helst (vi köper heldre böcker då vi älskar böcker)

l'm back

Jenya
2013-04-13 11:54
#4

Tack! det känns skönt att veta :) Jag hade jätte dåligt flax med med mesta förra året. vi hoppas på bättre år i år :)

Jag älskar också böcker och min sambo har införskaffat gamla bondepraktikan. kanske kan man få några tips från den :)

tlover
2013-04-13 13:07
#5

John Seymours böcker om självhushåll är jättebra. min mamma har en äldre (från 80 talet) på svenska (går att köpa begagnat för 800 kr) och vi hard en på engelska en ny upplaga (köps för ca 600 kr).

Dom böckerna kallas här hemma för trädgårdsbibeln 😃

l'm back

annans
2013-04-16 08:46
#6

Hej och välkommen hit.

Visst, det är så man lär sig. Av egna misstag,andras kunskap och att läsa och förkovra sig.

Mitt första stora misstag var squashodling i växthuset. Jag kan lugnt säga att det växte, men det tog överhanden helt.

Lycka till

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

Annons:
Upp till toppen
Annons: