Annons:
Etikettövrigt
Läst 1464 ggr
olaka
2013-03-09 13:05

Hormoslyrsubstitut?

Jag är så sjukt trött på all slybekämpning, är det nån som har bra tips på hur man utrotar skiten?

Mycket utav det är på en på mark som på sommarhalvåret är täckt med vatten, så att gräva upp rötterna är inte riktigt ett praktiskt alternativ.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
VildaVittra
2013-03-09 16:48
#1

Skaffa en get? 😉

Vad du kan göra är att dra upp dom med ett spel, det gjorde jag när jag anlade en sandstrand i sjön. Men lite blöt kommer du ju få bli.

En annan variant är att klippa ner dom, sen elda en riktigt het brasa, när detta är klart kan du lägga på en markduk eller uppblötta tidningar, för att sen hälla på en relativt stor mängd jord att sätta årets potatis i.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

olaka
2013-03-09 18:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det är tyvärr riktig sumpmark, så både odling och eldning är uteslutet.

Vet inte om det syns på bilden, det är längst nere vid vattnet.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

VildaVittra
2013-03-09 18:50
#3

Vad har du för avloppssystem? För tänk på att om du inte har ett slutet system eller kommunalt avlopp, så kommer "gödseln" inte ha växtlighet som hindrar den att nå sjön. För som det ser ut, så är det där en sjö som redan är övergödd. Men jag kan ju se fel, självklart.

Där är det helt enkelt mina två första förslag som gäller, getter (supercharmiga djur som det kan gå att låna en sommar eller om du köper och slaktar till hösten) eller hårt arbete.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

olaka
2013-03-09 18:53
#4

Det skulle vara getter med flytväst i såna fall.

Tack för hjälpen i alla fall.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

VildaVittra
2013-03-09 18:58
#5

Är det gungfly? Borde inte grisar kunna böka upp det där då? Jag har ingen erfarenhet av grisar, men forumsvärden har det, så fråga henne.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

olaka
2013-03-09 19:07
#6

Det är typ aspar. Hittills så går jag med röjsågen på vintern(hållt på hela dagen) men det är ett sånt jämrans Sisyfosarbete…

Jag försöker lämna kvar de stösta björkarna i hopp om att de långsiktigt ska ta över men det tar ju många år om det över huvud taget kommer att funka.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
annans
2013-03-10 00:32
#7

Oj vad vackert det ser ut från ditt fönster…

Jag har ju grisar, minigrisar förvisso och jag brukar skoja och säga att de är de bästa markarbetare som finns. De bökar periodvis upp allt. Mina grisar är som mest aktiva på våren och hösten. På sommaren inte speciellt aktiva. Nu är ju mina grisar relativt små, men är det inte alltför sankt och utan risk för att fastna, säger jag : skaffa gris.

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

Åsa S
2013-03-10 09:48
#8

Eftersom det är asp där det kan finnas gemensamt rotsystem så skulle ju ev. ecoplugg funka ifall det finns några tjockare exemplar där man kan slå in pluggen.

Lorita
2013-03-10 11:32
#9

Jag måste bara inflika glöm get/får i alla fall i södra delen av landet då vi har storaleverflundran (mask) och den trivs i sur mark samt att får/geter vill ha torra hagar.

Om då lämnar en del starka aspstammar så kommer rötterna att förse dessa stammar med näring och slyt kommer att minska med tiden.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




olaka
2013-03-10 12:24
#10

Tack för alla tips, jag ska nog köpa ecoplugg i veckan tror jag. Ska försöka att göra det hela vetenskapligt, behandla halva området och se om det hjälper.

Jag reser i arbetet en hel del, så kritter, oavsett art, är tyvärr uteslutet än på ett par år, tyvärr.

Bilden ovan är utsikten från sovrummet och altanen är direkt under den, så helst vill jag ju ha det utan träd över huvud taget. Sjön är ingen badsjö, men det är väldigt trevlig sjöfågelmark och sommarkvällarna är en fullkomlig kakafoni.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Upp till toppen
Annons: