Annons:
Etiketterfjäderfänhönsankorvaktlar
Läst 2694 ggr
LinaLj
2013-03-03 16:10

Drömmer om hönor

Jag har länge drömt om att skaffa en lite grupp höns. Dels för jag tycker det är hemtrevligt att ha höns i trädgården men även för äggen och köttets skull. 

Men jag är lite kluven när det kommer till att genomföra det. Jag bor på landet men har ändå två grannar så lite hänsyn är ju trevligt. Helst av allt skulle jag vilja ha en liten gupp hönor (4-5 st) och en tupp. Men jag är orolig för att tuppen ska störa grannarna.

Man har haft höns här förut så det finns ett tillbommat hönshus som nu mera fungerar som redskapsbod. Jag skulle kunna rensa ut det och rusta upp det. Men det står i en del av trädgården som ligger i skugga 80% av dagen. Borde jag satsa på att bygga ett nytt hönshus där det är lite soligare?

Sist men inte minst, jag har fastnat för rasen Maran. Tycker de är så otroligt vackra. Men hur är deras temperament? Eftersom jag har grannar så vill jag ju inte ha överdrivet högljudda höns och jag vill även att de ska vara tama och hanterbara.

Annons:
Lorita
2013-03-03 17:02
#1

Varför inte börja utan tupp? Bara för äggens skull.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




LinaLj
2013-03-03 17:14
#2

#1 Absolut kan jag göra det, men jag skulle ju vilja ha möjlighet att slakta också för köttets skull. Men man kanske få "nöja" sig med ägg.

Lorita
2013-03-03 19:15
#3

Börja med ägg (för grannarnas skull) om du kan få kontakt med någon som bor så den har höns och tupp så kanske du kan köpa befruktade ägg och låta dina hönor ruva fram dom äggen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




LinaLj
2013-03-03 19:49
#4

Du har så rätt… Får börja med  ägg och drömma om att bo som eremit 😃

Lorita
2013-03-03 20:03
#5

Jag går också i hönstankar men det jag vill ha mina till är att göra trädgårdsland och gödsel från mina får/hästar ogräsfritt.

Jag har haft höns en period förut men min man stod inte ut med att Jerry (tuppen) väckte honom klockan fyra på morgonen, men nu får jag skaffa höns igen om jag inte skaffar tupp 🙂

Höns är jätteroliga att ha man kan titta på dom i timmar och se hur dom samspelar med varandra 😃

Kul att ha någon som skaffar en hönsflock samtidigt att prata med och byta bilder med i framtiden 😉

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




annans
2013-03-03 21:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Höns är urtrevligt. Jag började med dvärgkochin. lättskötta och tama.

 Sen råkade jag besöka min första djurmarknad och det var kört. Det blev silkeshöns.

Eftersom jag bor utomlands ville jag ju ha något svenskt. Fick jag sen tag på svenska svarthöns vilket är ett säkert kort. Bra äggläggare, ruvar bra men är inte speciellt sällskapliga. De höns som jag har haft, som jag gillat bäst är faktiskt Holländska vithättor och paduaner. Urtrevliga höns.

Jag har just nu fyra tuppar, visst, de börjar gala tidigt, men jag tycker nog att det är mest trevligt.

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

Annons:
Lorita
2013-03-03 21:42
#7

#6 jag kommer nog leta silkeshöns då det var dom jag gillade mest när jag hade höns förra gången ❤️

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




LinaLj
2013-03-03 23:09
#8

Har försökt att skissa lite på det och utan att ha mätt så tror jag att jag genom att sätta upp två innerväggar skulle kunna få ett ca 8 kvm stort utrymme till hönsen. Frågan är om jag skulle göra det till mitt sommar projekt så kan jag satsa på att flytta in höns till hösten, eller är det bättre att låta dem flytta in på våren?

Lorita
2013-03-04 06:04
#9

#8 det måste ju vara bättre att bygga färdigt först det är ju alltid jobbigt att jaga efter

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




LinaLj
2013-03-04 07:02
#10

#9 Jo absolut, frågan är nog snarare om jag ska låta dem flytta in denna hösten eller nästa vår.

Fridaaaa
2013-03-05 09:52
#11

#1 Höns bör ha tupp om man kan ha det. 
Tuppen är till för mer än bara göra äggen befruktade. De ger trygghet till hönsen, är ledare osv.
Anser att man bara ska skippa tupp om man ej får ha det för kommunen men inte annars :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2013-03-05 10:27
#12

#9 Äsch! Det är ju roligt att impulsköpa. Jag köpte vaktlarna på en hönsbytardag utan att ha någonstans att ha dem. De fick bo några timmar i en kattbur medan jag paniksnickrade.🤪

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

V3ritas
2013-03-14 16:10
#13

Oj vad roligt! Jag är själv nybliven hönsägare och har bland annat två maran damer, dom är hur mysiga som helst! Jätte trevliga och lätta att handskas med. Dom är ju rätt stora, men det tycker jag om. Men dom är snål med äggen, har haft dom i två veckor nu och har inte fått något ägg av dom ännu, men det kan ju dröja iom flytt och att dom just börjat värpa.

Jag köpte faktiskt första hönsen innan jag var riktigt klar med hönshuset (ombyggd liten stuga, 11m2 till hönsens boyta).. :P Dom fick bo nere i källaren (ej uppvärmd) i ett uttömt förråd i två dagar innan det var klart.. :) Lite jobbigt med tuppens galande just under sovrummet dock.. :o)

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

Annons:
LinaLj
2013-03-14 17:21
#14

#13 Vad kul… Jag ser verkligen fram emot att få hem höns 🙂

Jag har hunnit mäta och skissa upp hur jag vill ha hönshuset. Så fort snön har försvunnit ska jag börja röja och sedan blir det bygga av…

V3ritas
2013-03-14 19:19
#15

#14 Under våren(?) och sommaren går det ju alltid att ha ett mindre sommarhus åt dom för att sen flytta in dom i vanliga hönshuset till hösten, eller när det hela står klart :) Typ som denna: http://www.granngarden.se/product/honshus-hobby-105x100x108cm

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

Upp till toppen
Annons: