Annons:
Etikettfröer
Läst 1983 ggr
Jofiel
2013-02-22 14:10

Broccoli

Jag har nyligen flyttat till landet och ser verkligen fram emot våren och att få odla lite grönsaker.

Helst vill jag odla broccoli men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Sår man det direkt i landet eller ska man driva upp plantor inomhus först?

Vilken sort passar bäst när man bor i Småland?

Tacksam för alla tips 🙂

Annons:
annans
2013-02-23 14:33
#1

Ska du  SÅ broccoli är det hög tid att börja nu. Broccoli tar lite tid på sig. Annars brukar det finnas färdiga broccoliplantor och andra grönsaksplantor att köpa på gardencenters och handelsträdgårdar så småningom.

Personligen föredrar jag att köpa en box färdigdrivna småplantor, bara att dela och gräva ner när jorden är tillräcklingt varm.

Lycka till

Anna Sajtvärd Lantliv

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

Jofiel
2013-02-23 21:43
#2

Det låter bra att man kan köpa färdigdrivna småplantor, då kan jag lugnt vänta till våren.

Tack för tipset 🙂

Åsa S
2013-02-24 21:25
#3

Jag brukar så broccoli och det är lagom så ca 6-7v innan utplantering så inte måste man ha superbråttom med det man kan ju ofta inte plantera ut förren framåt juni. Fick en massa fina broccoli förra året. Bra att veta är att de helst vil ha välgödslad lerjord, bodde på ett ställe med lätt jord nästan utan lera förut och där gick det verkligen inte odla kål.

Bra att veta är att det är bra ha kålnät över plantorna efter utplantering så inte kålfjärilar och dylikt kommer åt plantorna och kan lägga ägg på dem för då blir det rätt mycket larver.

Jofiel
2013-02-27 21:46
#4

Det där med lerjord hade jag ingen aning om och kålnät låter som en bra idé.

Tack så mycket för bra tips 🙂

Upp till toppen
Annons: