Annons:
Etikettermatlagningrecept
Läst 1412 ggr
annans
2013-02-13 11:12

Jordärtskockor

Jordärtskockor är härliga med sin nötsmak. Jag gör gärna en len och slät soppa eller använder dem i rotfruktsgratänger.

Vad gör du med dina skockor ?

Dela med dig av dina tips.

Anna sajtvärd

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

Annons:
Lorita
2013-02-17 17:10
#1

jag ger bladen till mina djur, hästar och får som grönfoder på hösten

Nu i sommras så fick jag några knölar med jordärtskockor som hinner blomma i mörka norden, vackra gula blommor som jag hoppas ska sprida sig och växa över vårat indrän 😃

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




annans
2013-02-17 18:08
#2

Lorita, jordärtskockor är fantastiska blommande plantor. Plantorna blir också flera meter höga. Jag hade mina utmed växthuset. Och visst övervintrar skockorna i Sverige med.

Anna Sajtvärd Lantliv

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

Lorita
2013-02-17 20:44
#3

#2 alla övervintrar men  bara en sort blommar 😉

 har du den så var rädd om den och dela med dig till alla vänner du känner så även dom får njuta av färg och smak 😃

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




annans
2013-02-17 21:21
#4

Den sorten du nämner Lorita, är väl förmodligen en Bianca, den blommar.Det skiljer sig naturligtvis en del från land till land, de skockor jag kan få tag på här är bland annat två blommande sorter som heter Top star och Gigant. I regel är jordärtskockor ej sortmärkta, man skiljer väl på röd och vitskaliga sorter.

Ska se om jag lyckas rota fram nån bild på mina blommande från i höstas.

Anna Sajtvärd Lantliv

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

Lorita
2013-02-18 06:04
#5

Den sorten jag har blommar med flera gula blommor på varje skälk, om det finns fler sorters blommor så skulle jag vilja ha dom också så småningom.

Det är tyvärr bara jag som äter jordärtskockor i familjen så det blir inte så ofta som det finns på matbordet.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




annans
2013-02-18 08:16
#6

Lorita, om du kollar på länken www.vreeken.be  där jag har handlat lite fröer och knölar, de har många olika sorters skockor och de skickar också till Sverige. Sidan är på holländska men sök på de botaniska namnen så hittar dudet du söker. Vid mejlkontakt med dem går det utmärkt med engelska.

Anna Sajtvärd Lantliv

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

Annons:
Upp till toppen
Annons: