Annons:
Etiketterfjäderfänhönsankorvaktlar
Läst 1413 ggr
annans
2/13/13, 8:06 AM

Ankägg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ingen ankexpert, men jag har haft ankor i tre år nu. Frågan är varför de inte lägger ägg…

På tre år har jag oerhört sällan hittat ägg, vad kan det bero på ?

Undrar  Anna sajtvärd

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

Annons:
[TheoA]
2/17/13, 6:53 PM
#1

Det är bara drakar kanske? :)

VildaVittra
2/17/13, 8:16 PM
#2

Dom är duktiga på att gömma sina ägg, kanske grannskapets hundar hittat gömman och glufsat i sig. Sätt dig en dag ute med en termos och iaktta från dess att du släppt ut dom. Våra ankor på hotellet föredrog flaggstångsrabatten framför deras fina hus vid dammen. 🤪

De roade gästerna i allafall.

Får de fri tillgång till snäckskal? Vatten dygnet runt? Mat dygnet runt? För deras morgon startar mycket tidigare än våran och är de det minsta missnöjda så kniper de ihop. En annan sak du kan prova är att öka de ljusa timmarna åt dem med ett lysrör/fönster, då ljustillgång påverkar äggläggningen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

annans
2/17/13, 8:59 PM
#3

Jodå, de har allt de kan önska… Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig äggtjuvar….Men vi ser tiden an och inväntar ljusare tider. All äggläggning går ju efter ljuset. Vi fick ju lite snö här i Belgien och allt blev genast lite ljusare, vips la sig två pullor på ägg…

Anna Sajtvärd Lantliv

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

Upp till toppen
Annons: