Annons:
Etiketterrotsakerknölväxter
Läst 1704 ggr
annans
2013-02-12 21:53

Potäter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vartenda år står jag där och stirrar ner på utbudet av utsädespotatis, vilken sort ska jag välja ?

Den gamla vanliga bintjen eller King Edwarden, säkra kort ?

Nya sorter som Blå kongo eller ? Vad väljer du till ditt potatisland ?

Alltid roligt att dela erfarenhet med andra.

Anna   sajtvärd

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

Annons:
Lorita
2013-02-17 17:15
#1

Min favorit är viking, en jättegod potatis på sommaren

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Zofia89
2013-02-17 21:29
#2

ni har den knappast i Sverige men här i Finland är sorten Timo världens bästa! =) Gillar man mjölig potatis är Amazon väldigt god också! =)

[Chakra]
2013-02-18 07:51
#3

Bra att få potatistips här i tråden! Tack!

Förra året satte jag potatis i en hink, och året innan i pallkrage. Fungerar bra! Minns inte vilka sorter det var.

VildaVittra
2013-02-18 15:01
#4

Förra året mobbade min syster mig över min oklippta gräsmatta genom att sprida ut mandelpotatis på den. När jag upptäckte blasten fyllde jag upp med strö ifrån hönshuset, blev en riktigt bra avkastning på den godaste potatissorten som finns, så ska göra likadant i år.

Blå kongo är inte god, men en rolig färg dock.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

annans
2013-02-18 16:37
#5

Håller med   mandelpotatis… Mums så god den är.

Ja Blå Kongo, den är  ju inte den godaste sorten direkt, men färgen är kul.

Anna Sajtvärd Lantliv

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

Lorita
2013-02-18 18:44
#6

#5 förra året satte vi bara mandel, det var den enda sorten som var något att ha när vi skulle köpa och vist är dom jättegoda 🙂

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
monstermash
2013-02-20 15:11
#7

#0 - Du vet väl att du kan ändra så det står "anna, Sajtvärd på lantliv" i din signatur? Så slipper du skriva det hela tiden. Ser lite rörigt ut när du ena stunden skriver Anna - Sajtvärd, och sedan Anna - Sajtvärd lantliv. Bara ett tips! ;-) Iom att du är Sajtvärd har du ju Insider.

LinaLj
2013-02-21 08:05
#8

Jag brukar köpa en gourmelåda från Stubbetorp med fyra olika sorter i (två tidiga och två lite senare). Den absoluta favoriten är Amandine och det händer att jag köper en omgång extra av den och sätter så jag får extra mycket.

grodprinsessa
2013-03-02 16:27
#9

men… köpa speciell utsädespotatis? inte i sessans hem inte.🤫 Här tar man potatis man handlat och missat äta upp som då slagit grodd. ☝️ Miljövänigare och nästan lite återanvändning kanske? (köper bara närodlad och ekopotatis

Morfar vet jag sparar potatis att sätta från sitt egna land varje år. 

Pappas hyresvärd vet jag inte hur hon gör men vi knäppisar köper inte nån sån grej. här kör man på vad man har. 😃

 Edit: Förra året hade jag potatis med rött skal så det skulle vara lätt att hitta bland lecakulor och sånt =P Gott blev det i alla fall =)

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

LinaLj
2013-03-02 16:57
#10

#9 Risken med "vanliga" potatisar är att de kan föra med sig sjukdomar  som lackskorv. Men jag ska erkänna att även jag har petat ner någon överbliven potatis…

VildaVittra
2013-03-02 17:03
#11

Man behöver inte ens ta överbliven potatis. Skalar man potatisen innan kokning så kan man odla potatis på skalen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

grodprinsessa
2013-03-02 17:45
#12

#10 Nu är jag noga med att det i alla fall ser fräscht ut och brukar skölja innan (vet inte varför när det ändå ska ner i jorden) Men man äter ju inte något som inte ser fräscht ut 😛 

#11 Häftigt 😮 Det visste jag inte.

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

[TheoA]
2013-03-02 21:49
#13

Vi brukar sätta 4-5 olika sorters potatisar. I år SKA vi få tag på Amandine. Farmor och farfar brukar ha den och den är så god. :) 

Förra året hade vi glömt några av våra egna potatisar i potatishinken, som stod i källaren. Där i är det lite jord och potatis. Så när jag tömde den hittade jag några färskpotatisar som hade växt fram i hinken.. :) Färskpotatis i Maj :)

Annons:
Åsa S
2013-03-04 21:30
#14

Man kan även få potatiscystnematoder och dylikt av matpotatisen och de sköljer man inte bort, de är oerhört vanliga och smittad mark  blir olämplig för potatisodling i ca 25år. Hur man ser om man har potaticystnematoder jo potatisskörden och knölarna minskar gradvis varje år + man kan ju såklart se de mikroskopiska rundmaskarna i mikroskop. Min morfar tog eget utsäde + odlade potatis på samma ställe år efter år och han förstod aldrig varför potatisarna blev så små och skördarna magra. Yrkesodlarna kan använda kemikalier ex. sorter som King Edward och Bintje sprutas med bekämpningsmedel ca 10-20ggr under odlingen.

Vill man odla hemma utan gifter gör man klokt i att köpa friskt utsäde och då gärna av sorter där det står de har god motståndskraft mot ex. bladmögel.

Upp till toppen
Annons: