Annons:
Etikettövrigt
Läst 3213 ggr
Glorious
2016-01-30 18:08

Tiggare som knackar dörr

Visste inte i vilken grupp jag skulle posta detta men i med att jag på bor landet så kändes det okej här åtminstone. Kom en man med en handskriven lapp om att han var döv och behövde pengar. Knackade på dörren så här lördag kväll. Blev så förvånad och visste inte hur jag skulle agera. Slutade med att jag bara stängde dörren. Får så otroligt dåligt samvete samtidigt som jag blir irriterad och rädd. Har vart några små inbrott här och vet mycket väl att det kan va något i den stilen också, att de vill kolla om det är låst eller om man har något värdefullt innanför. Samtidigt vill jag ju tänka det bästa om främlingar. Men jag blir ändå väldigt misstänksam, ställd och irriterad så här en mörk lördagskväll. Tänker på att han kommer gå vidare till granntanten som är en bit över 70, hon kommer bli rädd om någon och väldigt försvarslös om något skulle ske :(

Vad ska man göra? 

Ska verkligen tiggare få gå och knacka dörr?

Annons:
Awal
2016-01-30 18:16
#1

Utländska personer som visar upp en lapp där det står hur synd det är om dem bör man stänga dörren för. Eftersom man inte kan prata med dem riskerar de inte att behöva förklara sig.

[Lummer]
2016-01-30 18:18
#2

Ring o varna granntanten. Har fått rådet att säga vänta stänha o låsa dörren hämta mobilen o ta kort eller filma om nån kommer på det viset. Nä huva lås om dig

Awal
2016-01-30 18:27
#3

Jag vill passa på att varna för försäljare som ringer från Italien.  Kvinnan påstod att hon ringde från Italien och ville veta om man gillade italienska pastarätter.

Jag gissar att svaret. ja, skulle användas på något ekonomisk brottslighet.

Personen ringde till en person som fyllt 80år, så man kan tänka sig att de utgår från något register.

Tur att jag var där.

Tant Grön
2016-01-30 18:53
#4

Vi fick besök av en tiggare som inte kunde svenska och hade en lapp. Hade hus på den tiden. Han kändes väldigt obehaglig och jag stängde snabbt dörren. Två veckor senare fick vi inbrott. Så var försiktig, speciellt om han såg ut att komma från öststaterna.
Eller så kan det vara en av dom här http://www.bt.se/boras/insamlare-med-listor-ater-i-farten-i-boras/

Glorious
2016-01-30 19:07
#5

Ah, fy, fick sådana obehagskänslor nu. Känns inte riktigt kul att vara ensam hemma ikväll.

Tant Grön
2016-01-30 23:00
#6

#5 Oj, förstår precis hur du känner dig. Var inte meningen att skrämmas. Hos oss gjorde dom inbrottet mitt på dagen när vi var på arbetet. Dom vill nog inte att någon skall vara hemma som kan se dom. Först spanar dom väl och ser vilka rutiner man har, hur låsen ser ut, och om det verkar finnas något att ta. Hade det varit mitt hus så skulle jag, om möjligt, sett till att någon var hemma hela tiden.

Fick efteråt höra att dom kunde komma tillbaks och sno möbler och allt. Så jag stannade hemma några dagar.
Tredje dagen så hörde jag en bil som stod på tomgång nere vid vägen. Jag slängde på mej kläderna och stack ut. Där stod en stor svart skåpbil med utländskt reg nr.
Jag blev ju rädd, men gick emot den. Då fick den fart och körde snabbt därifrån.

Annons:
Elinmatsdotter
2016-03-01 02:24
#7

i området där jag bor tog dom en liga för några år sedan där polisen  hittade en karta på byarna runt omkring där ligan hade fyllt i vilka som ägde hund. kan vara en sån rekning också. obehagligt är det i alla fall!

vinylsamlaren
2019-01-23 04:10
#8

Zigenarna från Rumänien härjar här där jag bor. Kan de inte få nog med pengar genom att tigga så stjäl de från svenska åldringar som inte klarar av att försvara sig.

Upp till toppen
Annons: