Annons:
Etiketterfjäderfänhönsankorvaktlar
Läst 3765 ggr
kycklingmannen
2014-03-12 10:53

hönsslakt

nu har tiden kommit. hönsen lägger inte ägg mer och jag ska slakta ca 30 kycklingar och 2 tuppar, vilket ska bli kul o spännande. MEN hur gör jag på bästa sätt? Ska man sätta den mellan benen och hugga eller i tratt?

tack!

Annons:
HellviHumle
2014-05-19 09:57
#1

Om jag inte minns fel, så ska man bedöva dem först. När jag slaktade fågel, så slog jag dem i huvudet med en träpinne. Då sträckte de ut sig och det gick lätt att hugga av huvudet. Håll i alla fall bort yxan från dina ben!

HH

elina.k
2016-06-06 22:57
#2

Hej! Först vill jag bara ta och be dig tänka över detta en gång till, glöm inte att dessa djur har en egen vilja och ett liv dom vill leva. Men om du nu väljer att ta deras liv så ska du enligt lag bedöva dem först. Dom ska inte känna varken bedövningen eller slakten. Men glöm inte bort att dessa individer har ett liv, tänk över vad det är du gör.

1800 talet  gav rättigheter åt slavar.

1900 talet gav rättigheter till kvinnor.

Jag hoppas jag kan skriva att 2000 talet gav rättigheter till djur. 

sosom11
2016-08-10 23:02
#3

Hej.

0# Jag brukar göra så att jag först slår deras huvud mot något hårt och sen snabbt tar dom mot huggstubben mellan mina ben och hårt hugger yxan bakom huvet.

#2 Det brukar vara så ett lantliv ser ut och alltid gjort. Jag äter mycket hellre djur jag slaktat själv än kött jag köpt i affären.

EW

XeZafir
2016-08-26 13:15
#4

När jag var liten slaktade min pappa våra höns allt eftersom de blev gamla. Det han gjorde var att ta dem i båda benen, svinga dem ett par varv och slå dem i huvudet på huggbocken, sen omedelbart ta yxan och högg av huvudet.

Lycka till

Spaaartaanz
2016-09-25 11:27
#5

Vi har haft ca 20.000 värphöns. Ibland så tog vi kanske 10 st och slakta själva. Var ej gammal så minns ej riktigt hur vi gjorde. Men minnesbilderna säger att min far bedöva först,sedan hugga av huvudet. O sedan fick jag hålla höna i bena en stund upp o ner. Minns ej varför jag gjorde det riktigt. Men antar att det värsta blodet skulle rinna ur. Sedan bar det av hem till farmor och farfar och plocka av fjädrar och göra iordning för mat.

sarwen
2016-11-14 13:26
#6

Det finns regler och råd på jorbruksverket.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/fjaderfan/slaktochannanavlivning.4.45fb0f14120a3316ad780001432.html
 I princip så gäller att man ska bedöva, bloda av och kontrollera att djuret inte lider. Jag har gjort så att jag knockar hönan (tar ett fast grepp om benen och håller hönan upp och ner, vilket gör att den blir lugn, snabbt svingar den och knockar skallen i huggkubben så den blir medvetslös -det går superfort- och sen hugger av med yxa och ner i en hink för att det inte ska spruta blod överallt). 
Enklaste sättet sedan tycker jag är att flå istället för att plocka, men då får man ju inte det goda skinnet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: