Annons:
Etikettövrigt
Läst 2729 ggr
ramm5tein_
1/9/14, 5:29 PM

Köpa eller hyra stuga?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag vänder mig till er som antingen bor i en stuga (inte stor villa) på landet eller i skogen, eller som låt säga hyr en stuga i anslutning till en större - på en gemensam gård. Om ni förstår hur jag menar?

En av mina största drömmar är att flytta ut i skogen. Vad jag vill det alltså. Kan knappt vänta. Nödvändigtvis inte så långt ifrån civilisationen, men skogen är så nära centrum ofta här uppe så det skulle inte bli några problem. Grejen är den att jag inte har någon vidare ekonomi och sambon pluggar. Vi trivs bra i min etta, men det är lite trångt. Vi har två djur också. Så jag känner att det mest perfekta inför nästa flytt vore att hitta en liten stuga eller att hyra en!

Men vet ni hur det ser ut? Vart bör man vända sig? Jag har erfarenheten av att många bara vill hyra så privat som möjligt och att de inte ofta lägger ut sådana här boenden i anknytningar till deras egna gårdar på blocket osv. Sedan undrar jag förstås hur det kan se ut i pris? Kanske det finns någon från norrbottens-trakterna som kan svara på det? Antar att det inte borde bli alltför dyrt. Att ta ett lån för ett husköp, fastän nu huset må vara litet, är ju inte omöjlighet. Men får man ta lån om den ena jobbar halvtid och den andra pluggar? Sambon har pluggat hela livet (vi är bara 21) och jag har extrajobbat, haft halvtidsanställningar. Vet inte hur det ser ut inom ett år eller två, för vi kommer inte flytta nu. Det har vi inte råd med.

En annan tanke som slagit oss är att kanske i framtiden flytta till värmland. Så om någon som känner till de skogstrakterna/utkanterna vill svara för den delen av Sverige blir jag jätteglad för det :)

(bifogar en bild, detta till utseendet och storleken vore helt perfekt för oss! klart den får vara vanligt svenskt röd också.)

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Annons:
VildaVittra
1/9/14, 8:39 PM
#1

Jag hittade min stuga på Lokus.se, en annan sida ni kan spana in är på alternativ. Torpet tillhör en skogsfastighet som i sin tur tillhör en gård. För ett 40 kvm stort torp utan indraget vatten och utedass så betalar jag 1000 i månaden i kallhyra, men det "höga" hyran beror på att huset ligger enbart 30 minuter från en av Sveriges största städer. 

En vän till mig hyr ett snarlikt torp, men med vatten för 400 kr utanför en mindre ort. 

Jag skulle rekommendera er att börja med att hyra, det är skönt att ha en hyresvärd att få hjälp av om något går snett.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ramm5tein_
1/9/14, 9:00 PM
#2

#1 Tack för tips, ska spana in där! Du bor alltså inte i norrbotten? Det låter ju väldigt billigt med torpet må jag säga. Menar du att du inte har utedass utan vanlig toalett? Vad blir summan av kardemumman för dig? Finns det ens vanliga toaletter i torp? Kanske inte, missförstod dig nog…

Jo, jag tror också det blir bäst att börja med att hyra. Men vet inte hur det skulle gå till… Inte ofta det dyker upp stugor att hyra, då det gäller fast bostad :/

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

VildaVittra
1/9/14, 9:22 PM
#3

#2 Bor utanför Uppsala med utedass. Ja, det finns torp med vanliga toaletter, det beror ofta på om torpet fungerat som sommarstuga eller permanentbostad tidigare. Mitt torp stod tomt från 50-talet, förutom några veckor på sommaren. 

Menar du summan av kostnaderna? Skulle gissa på att sophämtning, el, hyra osv går på en 1500 kr i månaden utslaget på året (mer el på vintern osv).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ramm5tein_
1/9/14, 9:57 PM
#4

#3 Okej okej. Ja precis, oj det lät inte dyrt alls det ju! Så då är låt säga hyran totalt på 1500? Det är ju helt galet billigt. Menar du verkligen det?

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

VildaVittra
1/9/14, 10:06 PM
#5

#4 Det är så billigt om man är villig att leva med lägre standard. Jag är ganska snål med elen, så jag stänger av kylen vintertid då jag ändå inte värmer upp köket (kallare än 8 grader). 

Jag vet folk som bott utan hyra i Västerbotten, just för att hyresvärden tjänar på att man håller liv i huset.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ramm5tein_
1/9/14, 10:29 PM
#6

#5 Okej jag förstår, ja det låter ju smart i för sig!

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Annons:
Upp till toppen
Annons: