Annons:
Etikettövrigt
Läst 6507 ggr
tlover
9/24/13, 10:36 PM

vad ger du upp för att bo lantligt?

ju längre bort från "civilisationen" man bor ju mer får man ju överge

vad har ni övergett?

Vi har övergett brevlåda inom rimligt avstånd (3 km bort är den), lantbrevbäraren lämnar ju (såklart) aldrig paket utan lämnar direkt en avi (att dom kollar om man är hemma är bluff och båg)

busshållplats inom rimligt avstånd (5 km)

div hantverkare (ingen vill komma ut hit även fast man betalar 4,5 mil)

Tillförlitlig el, tillförlitlig plogning och jag vet inte riktigt var ambulans hör till då det tar 45 minuter för den att komma hit (men vi har bättre än Åsele i alla fall).

Närmaste lanthandel är däremot ganska nära (1 mil) sen vissa saker som att det tex inte finns bra bio i stan (4,5 mil bort) hade jag räknat med så det hör inte dit det ovan trodde man däremot var "självklart"

så vad har ni övergett?

l'm back

Annons:
tlover
9/25/13, 8:13 AM
#1

h telefon också, den fasta telefonen togs bort för några år sen och inne i huset har vi inte täckning för mobilen.

det påverkar ju vårt internet också

l'm back

tlover
9/27/13, 11:19 AM
#2

Nått fantastiskt hände igår, posten delade ut två paket till oss!

l'm back

Fialialej
10/2/13, 2:26 PM
#3

Nån på posten kanske hade läst den här tråden. ;)

Jag bor inte på landet än, men just det där med snön på vintern kan jag tänka mig är besvärligt om man pendlar till jobb osv.

"På natten är alla katter svarta"

VildaVittra
10/12/13, 7:19 PM
#4

Indraget vatten, tv samt radiomottagning och fungerande postgång. Min rara brevbärare påstod att denne varit och knackat på när den kom med en försändelse, vilket var lustigt då jag varit ute på tomten hela dagen. 😈

En annan gång hade jag betalat för leverans till dörr, då lämnades paketet ute vid vägen i spöregn, så det fick jag returnera då innehållet var förstört.

Jag kan hålla på i evigheter om vad de gjort och vad jag tycker om dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
10/12/13, 9:31 PM
#5

#4 oh ja hemleverans innebär visst att man lämnar det i stan (4½mil bort) och ändå har man betalat för hemleverans.

Att brevbäraren påstår att h*n knackat på är ju också en klassiker (eller det står ju på lappen man får att dom kollat men ingen var hemma, men oftast är jag hemma hela dagen och ingen har kommit hit, förutom den gången jag nämnt i tråden) Det skedde däremot då jag bodde i lägenhet också (även om man sprang ut direkt man hörde posten komma så var dom för snabba)

l'm back

VildaVittra
10/12/13, 9:36 PM
#6

#5 Alltså, man känner sig som en jobbig surkärring, men har jag betalat för en tjänst, så ska de banne mig också prestera. Har när det var som värst (de levererade inte ens min post med motivationen att de inte hittade min brevlåda som de själva pekat ut var den skulle stå) funderat på att sätta upp en övervakningskamera vid brevlådan.

Ett paket med växter som skickades till mig gick tillbaka till avsändaren, Postavin fick jag dagen efter att paketet kommit tillbaka.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
10/12/13, 9:39 PM
#7

#6 här fick vi bara veta att dom inte skulle skicka posten hit utan att vi fick sätta upp en brevlåda i grannbyn (där vi fick post stulen till och med, det kostade oss 3000:- ungefär). Så nu kan inte jag hämta posten utan det måste min man göra (stannar man färdtjänst så får man ju betala det i två olika turer).

l'm back

VildaVittra
10/12/13, 9:42 PM
#8

#7 Det ligger ingen kyrkogård i närheten? För du har rätt till ett stopp på en kyrkogårdstur.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
10/12/13, 9:44 PM
#9

#8 nej närmaste är i stan.

l'm back

Chestnut
10/29/13, 10:30 AM
#10

Det som är mest kännbart för oss är vettigt internet, fast telefoni/tillförlitligt mobilnät och plogning. Samt elavbrotten. Men det är det värt!

Med vänliga hälsningar
Chess

Tuva-Lena
12/19/13, 9:44 AM
#11

#10 Är nog detsamma för mig, i övrigt så fungerar speciellt lantbrevbäringen jättebra, men det varierar tydligen. Hos mig kommer brevbäraren upp på gården till o med, och tutar för att lämna paketet! (Kanske för att jag brukar muta honom med en kaffetår..?) Elavbrotten och när vattnet fryser på vintern är nog värst.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Lorita
1/2/14, 9:01 PM
#12

inget möjligen buss men en gång i halvtimman på vardagar och att man får ringa efter den på helgerna (en timma innan) känns ganska OK för mig med körkort 🤫

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




tlover
1/2/14, 10:04 PM
#13

#12 wow buss en gång i halvtimmen är ju superbra 👍

bor du nära en storväg eller?

l'm back

Annons:
VildaVittra
1/2/14, 10:19 PM
#14

#13  Tänkte detsamma, jag har bara buss morgon och kväll när det är skoldagar. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lorita
1/2/14, 11:08 PM
#15

#13 nej men mitt i mellan Kungälv och Göteborg men på landet 🤐 och i ett fågelskyddsområde 😉

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




vallhund
1/3/14, 2:55 AM
#16

Jag har 5 km till buss som tar mig längre bort o 10 till en som tar mig till någon tätort. 13 till lokala ICA.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Frida
1/5/14, 8:25 PM
#17

Skulle kunna säga internet men det mobila vi fått låna tillfälligt har fungerat över förväntan trotts att det är lite segt. Sen får vi fiber till våren så då kan vi verkligen inte klaga på uppkopplingen.

Annars har vi det rätt bra ändå. Är egentligen bara att avståndet till allt har ökat markant och då vi bara har en bil blir jag så att säga fast i huset när sambon jobbar. För enda bussen (till en av tätorterna) går en gång sjukt tidigt på morgonen och två gånger på eftermiddagen/tidig kväll. Men om jag ska hinna med bussen hem igen så kan jag inte åka på eftermiddagen utan måste ta morgonbussen. Ska jag till någon av tätorterna som ligger utanför kommunen, men egentligen lite närmare, är det ännu krångligare med kollektivtrafiken.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Lorita
1/5/14, 9:27 PM
#18

man skulle kunna vända på frågan vad ger du upp för att bo i en stan centralt 🤔

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




JontaK
1/21/14, 9:25 PM
#19

Jag väljer att tänka att jag lämnat buller, avgaser, massa högljudda människor och mycket annat negativt som civilisationen bär med sig.

Klart det är 8 km till busshållplats, vägen ständigt sönderkörd av traktorer, älgar och vildsvin springer kors och tvärs över vägen så fort man ska åka någonstans men jag väljer att se allt detta och mycket mer "negativt" som en del av charmen.

Både el, telefon och internet funkar… Än så länge!

Cert
3/2/16, 5:56 PM
#20

OJ! jag som tycker att jag har flyttat ut till landet.. men när jag läset vad ni skriver skulle jag lika gärna kunna bo inne i stan.

800m till busshållplats, går säkert flera gånger dag… Men bil ÄR ett måste. 10 km till affär. 20km till fler affärer, samt jobb och skola. Har inte gett upp någonting mer än möjligheten att promenera hem från krogen =O

Annons:
Leifsdotra
3/29/16, 2:33 PM
#21

Pålitlig internetuppkoppling😭 Har mobilt bredband som oftast funkar bra visserligen…

I övrigt känner jag lite som #20

Vi har brevlåda inom rimligt avstånd, 300 m och jag passerar den dagligen på väg till jobbet. Lantbrevbäraren lämnar paket som inte får plats i brevlådan.

busshållplats inom rimligt avstånd (1,6 km)

Tillförlitlig el, bara korta avbrott enstaka tillfällen. Tillförlitlig plogning, bättre än hos min pappa som bor i villaområde i mellanstor stad.  Min man plogar iofs gårdsplan och de 300 m vi har fram till byvägen själv. Ambulans tar ca 10 min och de hittar eftersom en av dem bor 1 km härifrån 🙂

Närmaste centralort med alla nödvändiga butiker och faktiskt också Biograf ca 1 mil bort.

tlover
3/29/16, 2:38 PM
#22

Nytt på fronten. Antagligen blir det långt till även skola (4½ mil isåfall) och händer det så kommer antagligen även förskolan försvinna.

l'm back

immobilized
9/5/16, 3:06 PM
#23

Har gett upp ganska så mycket av den sociala biten I think, då det går dåligt med bussar ut hit och har man inte egen bil & körkort så är det svårt att både ta sig till och från oss. Då jag bodde i centrum en gång i tiden så var den sociala biten enklare. Nu är ganska så många ''njaa det finns ju bara skog hos er ju''.

Att ha nära till allt har blivit till ha långt till allt. 
Å andra sidan så valde vi detta för att vi vill ha det så och vi vill bo ute i ingenstans.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

tlover
9/5/16, 5:01 PM
#24

#23 för oss var det tvärtom Då vi flyttade ut till gården så började folk plötsligt besöka oss

l'm back

immobilized
9/5/16, 6:34 PM
#25

#24 Här haglar ursäkterna med "ni har ingen tv och kolla i skogen är ju kul inte". Men men. De vänner som är äkta kommer ju när de kan. Men alla har inte körkort o egen bil så.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

vallhund
9/5/16, 7:03 PM
#26

#7 Nuförtiden får man stanna 5 minuter, chauffören brukar själv hämta in min post.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Spaaartaanz
9/25/16, 11:19 AM
#27

Hahaha! Alltså,Herregud! D låter som ni typ bosatt er typ mitt ute i ingenstans. Ah alltså här bor vi på landet. 1 mil in till byn med alla affärer,bussar,bibliotek och vårdcentral. Post har vi inte ens här. Alltså postbilen kommer ju varje dag. Men vet ej vart som utgår från. Hemtele finns. Fiber är indraget.Täckning på mobilen är sisådär. El finns om d nu inte är storm lr oväder av nå slag. Då är elen osäker. Men då tar man ju bara traktorn o igång m elverket. Så man behöver inte direkt offra något för o vi på landet. Men sommarstugan/torpet däremot. Där äre utedasset som gäller för sina behov. Hämta vatten i brunnen. Ingen tv lr telefon ingen täckning för mobil. Då får man offra sig. Haha men är man där så är d ju semester.

Annons:
landsbygdsbo
12/13/16, 12:59 PM
#28

Absolut ingenting.

Jag har ca 30 minuter till stort lasarett

10 minuter till butiker, bank o post

5 minuters promenad till buss

Bad , jakt o fiske direkt utanför knuten

Med andra ord ungefär samma som om jag skulle bott i ngn förort utanför Stockholm

Men inga tvära grannar.

Visst jag har egen brunn

eget avlopp

Men elen är dragen under jord sedan länge och bredband via radiolänk gör uppkopplingen snabb.

Uppvärmning , egen energi

Har ett dieseldrivet kraftverk som kan kopplas in på befintligt nät

Med drifttid på ca 2 dygn

Så nej  jag klagar inte. de få nackdelarna väger lätt i jämförelse med fördelarna…

Daltorpet
3/12/19, 6:49 AM
#29

Jag anser förvisso inte att jag ger upp något. Men helt klart är det skillnad mot stan. Ingen indragen el eller vatten. Närmaste granne 4km. Ingen plogbil eller buss. 2mil till affären. Så bil är ju ett måste och iom hur vägarna ser ut är det en hög 4x4 som gäller. Men jag vinner så galet mycket. En sån rejäl frihet. Lugn och ro. Jag kan starta motorsågen 03:00 en sommarnatt när jag inte kan sova och absolut ingen som hör eller klagar.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Upp till toppen
Annons: