Annons:
Etiketterlantdjurhästarfår
Läst 2818 ggr
Fialialej
9/5/13, 5:37 PM

hur mkt mark behövs?

Jag planerar att inom några år ha köpt mig en gård och hålla en del djur. Mest för att det är trevligt men också för att jag vill bevara det gamla sättet att leva. Detta ligger osm sagt en tid framåt men jag sitter och klurar på lediga eftermiddagar för att få lite koll på läget. :)

Två-tre kvigor, några får, två hästar, höns och eventuellt också ett par grisar har jag tänk att det till slut ska landa på. Höns kommer bli steg ett.

Jag undrar om någon kan komma med lite riktlinjer på hur mycket mark man behöver, och hur ett hagschema för den här typen av djur kan sen ut (ko, får, häst). Jag tänker mig alltså att man flyttar runt djuren för att nyttja markerna så väl som möjligt. Är det en bra idé?

Kan dessa djur gå tillsammans eller är det bättre att de är i olika hagar?

Hur gör ni som har djur?

Ideer och inspiration vore roligt! :)

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
Lorita
9/6/13, 9:11 PM
#1

Jag hade haft som i olika hagar olika år, får hagarna vila två somrar och en vinter så dör parasiterna i brist på värd djur.

En djurenhet och hektar brukar man räkna.

Jag har för mig att 7 får är en enhet, 2 kor en och en häst en 4-5 hektar om du inte ska ta eget hö.

 hönsen behöver inte så mycket yta och där kan man gör så att man odlar ett år och låter hönsen sprätta nästa år. Hönsen äter ju köksavfall året runt så så behövs inte samma stora ytor. Det absolut bästa skulle vara tre odlingsområden och ett för hönsen och man byter yta varje år runt hönshuset för om du förstår vad jag menar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




tlover
9/9/13, 9:58 AM
#2

Jag skulle dela upp hagarna i minst sommar och vinterhage också.

Vissa parasiter går inte mellan djurarter så man skulle kunna varva på så sätt men det krävs lite plugg för att veta vilka djurarter man kan varva.

l'm back

AnnaFagerell
10/21/13, 6:24 AM
#3

Jag skulle ha djuren tillsammans så mycket de själva tillåter, vilket kräver ganska stora ytor. Grisarna skulle dock ha egen lya då de bökar sönder hela sin hage. Givetvis ett bra hönshus åt de djuren.

Två hästar får du räkna med 1 ha ungefär för att få en bra vinterhage och en bra sommarhage om man nu ska dela upp det. Det är det minsta. Kossorna behöver mycket mer och fåren också. skulle vilja tippa på att du behöver upp i 7-10 ha för så mycket djur. Får äter enormt mkt och kor också. Bästa vore med ett ställe med fina naturhagar där de kan hitta en blandad flora.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

ManU77
6/5/15, 3:22 PM
#4

Intressant fråga… som jag gärna "puffar" lite. Får se om någon vill tillägga något…

Cahira
6/5/15, 3:39 PM
#5

Är nog bättre att fråga lantdjur och säga att det frågades på lantliv. Denna sida saknar värd verkar det som. Men lantdjur tar upp allt med gårdslivet att göra om ingen vill ta över denna sida och starta upp den igen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lorita
6/7/15, 9:56 AM
#6

senast värden var aktiv var 2013-08-05 det var ett tag sedan. Samtidigt är det inte värden som gör sidan aktiv det är medlemmarna.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Cahira
6/7/15, 6:41 PM
#7

#6 Bra sagt. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

signemo
7/1/15, 10:17 PM
#8

Ett tips är att kontakta länsstyrelsen o miljö o hälsa i den kommun respektive länsstyrelse du har närmast. till. Samt att besöka olika djurägare o be dem o tips.

Sen en kanske dum fråga. Har du erfarenhet av att handha djur.  Känner du till vad djuren behöver, respektive vilka krav som ställs på Dig som djurägare. Djurmärkning,  tillräckligt stora ytor i stallen, utevistelse,  m.m.m.

Du kanske redan kan detta utan o innan o då ber jag om ursäkt för att jag frågar.

Men det är många regler att ta hänsyn till.

Lycka till.

Var rädda om varandra

Upp till toppen
Annons: