Annons:
Etikettövrigt
Läst 8033 ggr
annans
4/22/13, 8:00 AM

Den eländiga kirskålen

Som ett brev på posten kommer den tillbaks, den j-a kirskålen. Med sina långa rötter breder den ut sig, överallt.

Vad gör ni, hur gör ni ? Svart plast för att kväva eller har ni andra knep ?

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

Annons:
VildaVittra
4/22/13, 8:16 PM
#1

Potatis.

Man slänger ut en massa potatis över området som täckts först med ett lager halm, sen täcker man potatisen med mer halm och fyller på när det är dags att kupa. Vid skörd är jorden mjuk och det är lätt att få upp rötterna.

Alla blad från kirskålen som lyckas titta upp håller man efter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

annans
4/23/13, 9:12 AM
#2

Smart grej helt klart. För ett större område är det säkert kanon. Själv har jag det i mina blomrabatter, så där blir det nog ingen potatis satt.

Tack för tipset

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

Lorita
4/24/13, 1:01 PM
#3

Jag klipper den och ännu bätre är om fåren kan beta på området, den tål inte att bli kippt och dör rätt snabbt 😈

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[randi]1
4/30/13, 12:55 PM
#4

Såg ett program på tv;n för några år sedan. De grävde upp så mycket de kunde av kirskålen, sedan la de svarta plastsäckar över, för att till sist täcka över med ny jord.

Det viktigaste är kanske att ta blommorna så fort de kommer, var det en gammal man som sa, men jag vet inte, de sprider sig väl även via rötterna.

[Panama]
10/12/13, 6:47 PM
#5

Skaffa höns :D Eller ett par minigrisar som river upp och äter rötterna ( kanske går att låna ett par? )

dolfen
12/8/13, 11:37 PM
#6

Själv snickrade jag ihop en sil (såll) (två egentligen, olika grovheter). Grävde, och sållade jorden (och så vidare)… (Jag har inte sett kirskål blomma. De har väl inte hunnit, innan jag…) Man kan ju käka kirskål. Det är de färska skotten som gäller då. :)

Annons:
vallhund
1/2/14, 8:45 PM
#7

#5 Håller med, frigående höns är superba.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

HellviHumle
1/2/14, 9:20 PM
#8

Kan vara lite svårt med höns och grisar, när det handlar om blomrabatter!

HH

HellviHumle
1/2/14, 9:21 PM
#9

Själv har jag börjat med markduk och upphöjda rabatter!

HH

Anders 50
2/19/14, 12:24 AM
#10

Är Roundup ett fult ord i det här sammanhanget?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

VildaVittra
2/19/14, 12:52 AM
#11

#10 Ja, och belagt med dödstraff! 😈

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

HellviHumle
2/19/14, 8:58 AM
#12

Men bra, Anders! Du får smyga lite. 🙂 Sen får du i alla fall jaga de jäklarna.

HH

Lorita
2/19/14, 7:05 PM
#13

#11  Roundup fick jag som förslag att vattna min paddock med för att den inte skulle växa igen 🤪 😭

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Anders 50
2/19/14, 7:16 PM
#14

#13 Tänk så bra det hade blivit.

Men vattna?? Man sprutar.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Lorita
2/19/14, 8:34 PM
#15

#14 man kan vattna också det beror på hur man späder…..med blomspruta så skulle jag få starka händer också 🥵

Nu är det så att jag jobbar på att omskola den till en gräspaddock 🤫

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




lalaz4
5/30/14, 10:06 PM
#16

Kirskålen äter jag upp!Skrattar 

Både jag och djuren äter mycket av det som växer här. Min kirskål växer precis vid mitt trädgårdsland, allt som växer där äts. (Förutom den fridlysta blomman som alltid dyker uppVilar huvudet i handen)

[Lummer]
1/30/16, 6:23 PM
#17

Håller med. Kirskål är jättegott och den lite äldre går utmärkt att stuva som spenat….

sosom11
2/3/16, 8:39 PM
#18

Jag skördar, torkar eller fryser in mer än gärna! Hade ett hav av brännässlor bakom laggårn runt 2 meter höga. Gick med röjsågen, samlade ihop allt och torkade på höskullen. Fint foder till hönsen nu under vintern och fint med mineraler och vitaminer till hästarna som åt med god aptit. Nässlor, kirskål och brännässlor är otroligt nyttigt! Har även gjort pesto, nässelpulver och piroger på allt. Det säljs som "nytt superpulver" på hälsokost.

EW

Näring
4/19/17, 11:57 PM
#19

Äter upp den. Kirskål är en näringsrik o god grönsak. Den är våran vän och får växa hur mycket den vill, liksom nässlor, maskrosblad m.m. Gratis näring.

Tant Grön
10/5/17, 1:21 PM
#20

Man kan göra en fantastiskt god paj. Jag gjorde den med vanlig ost och pajskalet gjorde jag som jag brukar med vanligt mjöl, smör, salt och lite vatten. Annars följde jag receptet förutom herbamare som jag inte hade hemma. Ingen kunde tro att den var gjord på ogräs.

https://kurera.se/god-nyttig-ograspaj/

Annons:
Upp till toppen
Annons: