Annons:
Etikettfröer
Läst 1156 ggr
LinaLj
2013-03-09 16:46

Ljus över brysselkålen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har mina brysselkål börjat titta upp så jag har fått montera upp lite ljus över dem. De ser ut att ta sig väldigt fint så jag ser fram emot massor av goda småkål till hösten.

Annons:
Åsa S
2013-03-10 09:45
#1

Du måste ha det lite svalare med till kålväxter så de inte sträcker på sig och jag tror du ev. kommer få så om, för tidigt sådda kålplantor brukar inte bli bra utan mera gängliga och sjuka och dör eller stannar i växt vid utplantering. Man brukar så kål ca 4-6v innan utplantering och man brukar ju inte kunna sätta ut kål förren runt slutet på maj-början av juni på många håll i sverige

VildaVittra
2013-03-10 12:42
#2

#1 Fast man kan använda de där första gängliga plantorna att låta första generationen kålfjärilar att läga sina ägg på, för att sedan kassera hela plantan i en hink med vatten och sätta ut nya.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LinaLj
2013-03-10 13:37
#3

#1 Jag har aldrig haft problem med mina tidigt sådda kålplantor. I rummet med frö så är det ungefär 15-16 grader så här års. Om ca en vecka så tar jag fram fläkten och sätter den på lågvarv och så med ljuset på ca 12 tim om dagen så blir sällan mina plantor långa och gängliga. Snarare tvärt om.

Upp till toppen
Annons: