Annons:
Etikettövrigt
Läst 2088 ggr
E-l-vira
2/21/13, 1:08 PM

Bästa tipsen mot spansk skogssnigel

Som rubriken lyder, har ni några tips?

Vi har plockat bort dem fån våra odlingar, provat järnsulfat, koppartråd och snäckskal som de inte skulle vilja krypa över… inget tycks hjälpa! De äter upp allt :(

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Annons:
annans
2/21/13, 1:20 PM
#1

Ja det där är ett riktigt elände…

Har du provat att strö ut grov salt ? Snigeln kryper över, slemmet torkar och ja resten kan du säkert tänka ut själv. Värt att prova och billigt.

Anna Sajtvärd Lantliv

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

[JeanetteK]
2/21/13, 1:41 PM
#2

Vi har skaffat myskankor! Dom gillar mördarsniglar!

E-l-vira
2/21/13, 2:53 PM
#3

#1 Det känns så himla elakt… det funkar säkert men då får de hellre äta upp min sallad, sån e jag :P

#2 jag har hört att det bara är de unga djuren som käkar sniglar? och att de sedan går på allt som sniglarna går på så man ändå inte får behålla något själv?

Medarbetare på klickerträning.ifokus

[JeanetteK]
2/21/13, 3:51 PM
#4

#3 Haha, jaså det har jag inte hört! Våra är unga än så vi får väl se när de blir äldre. 😉

VildaVittra
2/21/13, 4:37 PM
#5

#1 Salt är ett väldigt effektivt sätt att ta ihjäl växterna man försöker skydda. 🙂

Jag håller med om myskankor, har du en smärre flock så kommer de plocka rent på sniglar. Ge upp tanken på att odla till dig själv under en eller två säsonger, låt de härja fritt, sen börjar du odla till dig själv igen.

En annan variant är att börja odla i växthus där du schacktar bort jorden, lägger en stenmjölsgrund runt om och under och sen ägnar dig åt krukodling med köpejord, och aldrig lämnar dörren öppen utan ventilerar ut värmen via takfönster.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

annans
2/21/13, 4:59 PM
#6

Där håller jag inte med, sniglarna har sina egna gångar och det är där man lägger saltet.

Anna Sajtvärd Lantliv

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

Annons:
VildaVittra
2/21/13, 5:02 PM
#7

Salt är vattenlösligt och kommer att sprida sig i marken med kapillärkraften. Tillslut blir jorden obrukbar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

annans
2/21/13, 5:14 PM
#8

Förvisso har du rätt. Jag har själv provat grov salt och har inte haft nåt bekymmer med obrukbar jord efter. Man får  förstås hantera salt med måtta.

Hittade en bra snigelbekämpningssida.

http://www.snigel.org/metod.html

Anna Sajtvärd Lantliv

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

Lorita
2/21/13, 6:20 PM
#9

Mördar sniglar, då är jag så grym så jag saltar rakt på dom, då dom dör fort och sänder troligen ut signaler att dom blir mördade för antalet har minskat rejält trots en regnig sommar 😈

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




qawqaw
2/23/13, 8:10 AM
#10

Jag vet att påfåglar gillar dom :)

Emo
2/23/13, 3:14 PM
#11

#10 Det är inte så säkert att grannarna gillar att lyssna på påfåglar, så har man några sådana (grannar) så är det nog bäst att lösa problemet på annat sätt.😉😉

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

qawqaw
2/23/13, 3:19 PM
#12

Vi står ut med alla skällande hundar hos grannarna så då skulle dom gått kunna få stå ut ed påfågeln :). Nu bor vi avsides så för vår del skulle det funka, jag har snigelfobi så vi har pratat om diverse ankor men i år ska vi prova att salta tomtgränserna och sedan får gubben ta allt som redan finns på tomten.

VildaVittra
2/23/13, 3:27 PM
#13

#12 Din gubbe kommer få ryggskott om han ska plocka miljoner med sniglar. ;) För de är riktigt duktiga på att yngla av sig. Bättre är att städa på tomten så det inte finns några snigelgömmor.

Sen måste man helst ha en av varje sort av påfåglar, de trivs inte som ensamma. Men håller med om att man som granne ska stå ut med sina grannar såsom de ska stå ut med en själv. 👍

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
qawqaw
2/23/13, 3:35 PM
#14

Han rensar med gräsklipparen tror jag, sen vissa dagar när det bara väller fram så tar han saxen. Vi bor mellan skog och åkermark (ej i bruk) så dom kommer från alla håll.

Rita-S
2/25/13, 10:33 AM
#15

Min morfar höll mördarsnigeln (och andra) borta med glassburkar med öl. Han smorte in kanterna på burken på insidan med vaselin, och fyllde i några deciliter öl. Han tyckte det fungerade jättebra!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

annans
2/25/13, 12:52 PM
#16

Ja ölmetoden är bra. Man kan också gräva ner djupa tallrikar med öl så faller de i lätt.

Anna Sajtvärd Lantliv

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

grodprinsessa
3/1/13, 11:44 PM
#17

riktigt kort gräs, inte för skuggigt runt odlingen, det är också käckt med småsten dom måste ta sig över då dom helst undviker att ta sig runt på torra platser. 

Sedan är det ölfällor en bit bort från odlingen och plocka, plocka plocka.

klipper du en snigel, låt den ligga och snart har du många fler där då dom är kanibaler dom vrickade djuren ;)

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Upp till toppen
Annons: