Annons:
Etikettfröer
Läst 1472 ggr
Wida
2/20/13, 10:39 AM

Lantliv i stan?

Hej!

Hur många är vi som försöker leva lantliv i stan?

Jag har i flera år odlat tomat, paprika och ärtor på balkongen, och vilken underbar lycka det är när man först ser det lilla lilla gröna krypa upp ur jorden! Och när man sedan få skörda har ju inget någonsin smakat så gott 😉

Har ni några tips på vad som fungerar att odla på en icke inglasad balkong eller i ett mindre växthus?

Annons:
annans
2/20/13, 10:50 AM
#1

Ja men visst kan man odla mycket på balkong.

Kryddor är urenkelt, i balkonglådor eller krukor. Perfekt att bara steppa ut på balkongen och knipsa av ett par blad. Har du fleråriga kryddor så måste du försöka övervintra dem. Antingen packa in dem ordentligt på senhösten, gamla mattor, frigolit etc går fint. Annars ställ ner i källare du har det .

Faktiskt kan du också odla potatis. Direkt i en säck med planteringsjord eller stora hinkar.

Det finns ju en variant till… Att du odlar mycket i amplar. Då kan du utnyttja din balkon till max. Ampeljordgubbar är en sak, men du kan faktiskt så lite salladsfrön eller annat lågväxande.

Lycka till

Anna Sajtvärd Lantliv

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

Lorita
2/20/13, 2:41 PM
#2

Vi har haft en Chilli i vardagsrumsfönstret som gav frukt nästan hela vintern 😃

Prova också indiankrasse, blommorna är pepprigt goda i sallad, jag skulle också kunna tänka mig en jordärtskocks knöl som kan få föröka sig i en större kruka.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




monstermash
2/20/13, 3:06 PM
#3

Min pappa odlar lite i trädgården, han bor i radhus mitt i stan och har lite tomt. Fämst odlar han tomater (flera olika sorter), men även sallad, rabarber etc :)

VildaVittra
2/20/13, 4:09 PM
#4

Detta är ett otroligt smart sätt att maximera odlingsutrymmet, men kan plantera ända upp till tak genom att sätta två ovanpå varandra. Tänk på att de ska vara giftfria pallar dock.

http://www.growingagreenerworld.com/creating-a-pallet-garden-step-by-step-instructions/

Vill du ha lite äkta lantliv och hämta dina egna ägg så kan du ha Japanska/franska vaktlar på balkongen, då de faller under sällskapsdjur i lagen. En vaktelhöna lägger mellan 1-2 ägg om dagen under de ljusa månaderna.

Rädisor är otroligt tacksamt i kruka, sen kan man även ha bärbuskar som vinbär och nu för tiden finns det pelarsorter av fruktträd. 

http://www.erlingnielsensplanteskole.dk/svenska/include/popDetail.php?c=121&p=1480

Indiankrasse går det även att äta bladen på, de har dock en del tuggmotstånd, så jag kör dom i mixern och gör pesto på dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

annans
2/20/13, 9:28 PM
#5

Indiankrasse, ja när den har blommat över och fröhusen är lagom svullna, då knipsar jag av dem och lägger in i vinäger. Smakar som kapris när det är klart.

Anna Sajtvärd Lantliv

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

Lorita
2/21/13, 6:13 AM
#6

#4 desto av indiankrasse det var inte dumt, det ska jag prova

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
grodprinsessa
3/2/13, 12:39 PM
#7

Åh jag lever lantliv i stan! =D Eller så gott det går med balkong (nu har jag flyttat och fått en större ^^ och storleken har betydelse!) 

Min plan är att ha balkonglåder på ut och insida på majoriteten av balkongräcket, i dessa skall det få växa diverse grönsaker som är ovanjord växande, så som spenat, olika sallater, kanske nån sockerärta eller så om det är en kruka intill väggen så jag kan fixa nåt att klättra på för den. Sen kan man också om man vill ha små morötter och rädisor. 

I stora zinkbaljor kommer jag att odla potatis. i amplar blir det jordgubbar och på nåt vänster vill jag få till tomater också… och kanske rödbetor, eller varför inte purjolök? 

Men så kom dom på att dom ska byta hela fasaden och balkongen nu i vår/sommar så jag hoppas det blir nåt odlat iår.

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Upp till toppen
Annons: