Annons:
Etiketterfjäderfänhönsankorvaktlar
Läst 2863 ggr
annans
2/13/13, 8:02 AM

Hönsigt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ingen expert på vingklippning, inte alls. När man frågar folk hur de klipper, säger en si och den andra så…

Hur och när klipper Ni undrar

Anna Sajtvärd

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

Annons:
Lorita
2/17/13, 5:12 PM
#1

När jag hade höns så klippte jag dom inte

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Emo
2/17/13, 6:00 PM
#2

Nej, varför missunna dem att bo i träden?🙂

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

annans
2/17/13, 6:03 PM
#3

Självkart skulle jag inte heller klippa dem om jag inte måste. Höns kan flyga både högt och långt. Det innebär att man får gå på jakt efter höns och så småningom ägg och kycklingar med. Hos grannar etc.

Anna Sajtvärd Lantliv

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

VildaVittra
2/17/13, 6:10 PM
#4

Jag klipper inte heller mina höns vingar. Jag tillhör dem som anser att det bästa stängslet är ett bra bete, så har man smarrigheter i trädgården till dem så håller de sig hemma.

Jag vill att mina ska kunna flyga, då räven är ett större problem här och jag vill inte att mina ska leva inhägnade på en leråker utan att kunna sprätta maskar ur gräsmattan.

Det är bättre att välja mer tama raser om man har problem med att dom sticker.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TheoA]
2/17/13, 6:52 PM
#5

Aldrig hört att nån vingklipper höns, men det kanske vissa gör. 🤐 Myskankor vet jag dock att man vingklipper, annars flyger dem iväg.

annans
2/17/13, 7:03 PM
#6

Vildvittra, visst är det så som du säger, men ibland  måste man hålla dem på rätt sida. Jag har haft 3 meter höga stänsel och hage på 50 x30 meter, obegränsat gräs, buskar etc. Det hjälpte inte. Jag har hund och katt både egna och grannars. Därav har jag jag klippt. Räv har vi inga bekymmer med, tack och lov.

Anna Sajtvärd Lantliv

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

Annons:
kycklingmannen
3/12/14, 11:04 AM
#7

har du inte tak?

jag klipper de bara klipper lite för jag har inte tak, det är inte så ovanligt att dom skriker lite däremot… så gör det inte om du inte vill skrämma grannen han kommer tro att du plågar dina djur!

-Cissi-
3/21/14, 6:21 PM
#8

Kan nån förklara för mej hur man vingklipper? Klipper man bara fjädrarna?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

VildaVittra
3/21/14, 6:50 PM
#9

Man klipper av topparna på vingpennorna på en bit av vingen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

-Cissi-
3/21/14, 6:54 PM
#10

Tack :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

tlover
3/27/14, 6:53 PM
#11

Vi vingklipper inte, vi skaffade en ras som är ganska bra på att flyga (Hedemora) som skydd för dom. Nu går oftast fritt men kommer dom nånstans där dom inte ska är det ju vårat fel, vi har inte stängslat nog bra att vingklippa skulle ju straffa dom.

l'm back

HellviHumle
5/19/14, 9:59 AM
#12

När jag vingklippte, så klippte jag av vingpennorna på yttersta leden på ena vingen. Funkade bra och syntes inte!

HH

[JeanetteK]
5/26/14, 2:52 PM
#13

Vi har både höns och myskankor och vi klipper dom inte. Vi har tur att dom håller sig hemma. Vi har förundrats över det många gånger att dom vet var gränserna går, dom har inte ens gått över till grannen eller ut på åkern utanför.

Annons:
Upp till toppen
Annons: