Annons:
Etikettermatlagningrecept
Läst 2065 ggr
annans
2013-02-12 21:47

Eget land är guld värt

Ett trädgårdsland behöver inte vara speciellt stort, det har inte jag heller, men det är några saker jag inte kan vara utan.

Dill är en sak, krondill och vanlig bladdill. Persilja en annan.

Sallad är ett måste och så ringblommor. Rädisor ett måste.

Vad kan du inte vara utan i din egen täppa ?

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

Annons:
Farwuq
2013-02-19 09:08
#1

Jag har en koloni här i Lund, det är klart nyttig och bra.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2013-02-19 09:24
#2

 Dill, persilja, rädisor, morötter och sallad hör till.

Jordgubbar är gott, sen så många fruktträd som får plats, gula vinbär är önskvärda, svarta och röda om platsen räcker till, hallon om orken räcker att sköta dem också.

Nu har jag lärt mig att vindruvorna utomhus inte hinner bli färdiga, så dem får man ha i växthus med roten utanför.

Tomater, gurka och en del annat i växthus. (De kan klara sig på friland också).

Vissa år blir det mycket mer, andra år lite mer eller inget mer. 😉

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

VildaVittra
2013-02-19 15:21
#3

I år vill jag odla massor med kamomill då det är mitt favoritthe efter att riktigt the och kaffe blivit förbjudet för mig.

Annars brukar jag odla rädisor, mangold, ruccola, vitlök, syltlök, luftlök, rabarber, gräslök, timjan, myntor, plocksallad och spenat. Bönsorterna varierar med året, har inte hittat min favorit än.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lorita
2013-02-19 15:52
#4

Tomater, lök och potatis

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Yolle
2013-02-19 19:52
#5

Morötter i mängder, funderar på iaf två srter iår. potatis brukar jag gilla, men iår blir ytan väldigt begränsad så det blir nog inte av iår. Men lite bönor ska det nog bli, kanske lite kål :)

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Zofia89
2013-02-19 19:54
#6

LÖK! 😂

 och så rödbetor, sockerärter och morötter =) och potatis förstås!

Annons:
Yolle
2013-02-19 20:18
#7

#6 Lök vore gott, du inspirerade mig något enormt nu ;)

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

LinaLj
2013-02-21 07:58
#8

Om jag bara får odla en sak så skulle det vara ärtor, älskar ärtor. Så det är en given sak i mina land. Sedan kommer morötter, brytbönor och rödbetor. Det är det som jag alltid odlar, sedan så brukar jag prova på ett par nya saker varje år.

Farwuq
2013-02-21 09:28
#9

Bönor och potatis odlas hos mig. Lök etc. är enklare att köpa i butiken.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zofia89
2013-02-21 09:52
#10

Vi köper ingen annan lök än vitlök från butiken så det vi har mest av är just lök, det är väldigt lätt att odla, bara att stoppa dem i marken, odla om det inte regnar, inte låta dem blomma (man kniper bort knoppen om det kommer) och när blasten lagt sig på marken plockar man upp dem och hänger på tork och när de torkat vrider man av blasten =) Busenkelt och gott! Dessutom får man ju äta färsk lökblast hela sommaren =P

[TheoA]
2013-03-02 22:05
#11

Lök, både röd och gul. 
Morötter, dem växer så otroligt bra i vår jord.
Potatis, egen färskpotatis går inte att jämföra med den köpta. 
Sockerärter, plockas och äts direkt vid landet. 
Dill, ett måste till färskpotatis och kräftorna.
Persilja, fryser in för vintern. Perfekt till sallader, pajer.. 

I odlingsbänkar och krukor brukar jag ha kryddor, tomater, gurka, jordgubbar, sallad, ruccola och sqausch. Jag har fått hem frön från grönsakskvanne som jag ska sätta, är det nån här som vet om man kan förså eller måste dem sås på hösten?

whiteangel2
2013-03-03 14:03
#12

Jag ska precis flytta till en bostadsrätt på två våningar med en liten tillhörande gräsplätt utanför på baksidan så jag kommer att främst att kunna odla inne men lite dill, persilja och basilika måste jag ha och sedan gärna lite sallad och rädisor om jag har plats ute.

Marre

Farwuq
2013-03-03 14:22
#13

#12

Vilket drömboende.

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Peter Lindvall
2013-03-05 05:44
#14

persilja , men satt vitlök i höstas och hoppas den kommer =) , ska anlägga en del i trädgården för just ätbart så man kan avnjuta och då i upphöjda bäddar för man blir inte yngre direkt =) så tänker framåt sen lättare/roligare att hålla rent ist för att krypa runt på alla 4 med rumpisen i vädret även om det uppskattas ibland =)

annans
2013-03-05 10:10
#15

Peter, jag håller fullständigt med vad det gäller högbädd och rumpor i luften. Jag odlar också en del i krukor och lådor som står i bra arbetshöjd.Efter x antal arbetsår i blombranschen börjar kroppen protestera.

Anna  Sajtvärd på Lantliv

"Varje dag medför en ny erfarenhet"

VildaVittra
2013-03-05 10:21
#16

Jag har läst lite om halmbalsodling som ett alternativ till pallkragarna. Någon som odlat enligt den metoden? Är det svårt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Peter Lindvall
2013-03-07 05:42
#17

ja man ska vara rädd om sin kropp och vi/ni yrkesmänniskor vet ju vad man pratar om =) sen ska det ju vara roligt att hålla på opch varför inte då på höjden med en kopp kaffe på en pall och njuta ist för att krypa runt =)

Upp till toppen
Annons: